1. Overskuelig brugergrænseflade

Det er vigtigt at QGIS’ brugergrænseflade er overskuelig ved brugerens første møde med QGIS. Når man downloader QGIS indeholder brugergrænsefladen rigtig mange knapper - langt flere end de fleste har brug for. Heldigvis er der rig mulighed for at bruge QGIS’ konfigurationsmuligheder til at tilpasse brugergrænsefladen så den kun indeholder knapper som brugeren rent faktisk har brug for. Med tiden kan flere funktioner og knapper tilføjes.

2. Genkendelighed

Genkendelighed fra tidligere program kan være rigtig rart for brugerne. Har dine brugere nogle genvejstaster som enten ikke findes eller er anderledes i QGIS? Så opret de samme genvejstaster i QGIS. Igen ganske let at implementere og opsætningen kan deles på tværs af organisationen. Det er også vigtigt at tilpasse datasymbolik så data ser ud som i det tidligere program. Det er vigtigt med genkendelighed, men overgangen til QGIS giver mulighed for at gentænke opsætninger og symbolik, hvilket der selvfølgelig også skal tages højde for.

3. Oversæt funktionalitet fra tidligere program

Det er svært at komme i gang med et nyt program, når man ved lige præcist hvordan dette skulle gøres i det gamle program. En måde til at gøre overgangen lettere er, sammen med brugerne, at gennemgå funktionalitet de brugte i det gamle program og finde tilsvarende funktionalitet i QGIS. I forbindelse med denne gennemgang er det vigtigt også at gennemgå de tidligere arbejdsgange. Måske findes der en lettere måde at lave dette i QGIS end i det tidligere program? Måske kan noget af arbejdsgangen automatiseres i QGIS - eller måske på database-niveau (hvis data er gemt i database)?

4. Manglende funktionalitet i QGIS?

Mangler vigtig funktionalitet i QGIS? Overvej da at få denne funktionalitet implementeret som et plugin til QGIS. Et eksempel på dette er QLR-browseren. QLR-browseren er resultatet af et samarbejde mellem tre kommuner (Frederikssund, Haderslev og Ishøj), der gik sammen om at få QLR-browseren udviklet. Denne funktionalitet var vigtig for at deres brugere kunne arbejde videre i QGIS. Dette plugin er nu frit tilgængeligt gennem QGIS’ plugin repository.

5. Gode brugermanualer

Lav nogle gode brugermanualer eller guides til dine brugere. Disse kan være trin-for-trin-guides eller blot visualisering af workflows med stikord til funktionalitet der guider brugeren i gang. Hvis disse vejledninger er tilgængelige fra starten af, er chancen for at disse manualer bliver intergreret i arbejdsgangene større. Dette er især vigtigt hvis brugerne efterfølgende kun skal bruge QGIS af-og-til med risiko for at glemme hvordan man gør en bestemt ting i QGIS. Der findes desuden en del brugermanualer tilgængeligt på nettet - vælg de gode ud til dine brugere.

6. Gør det lidt lækkert

Gør det til en lækker oplevelse at komme i gang med at bruge QGIS. Opsæt en række standard QGIS-projekter, der fx indeholder ofte brugte data, printskabeloner og har væsentlige plugins installeret. Hvis brugerne tit skal lave kort med de samme lag, overvej da at bruge ‘synligheds’-indstillingen til opsætning af QGIS printskabeloner. Herved kan brugerne på meget kort tid få produceret de ønskede kort.

7. Start med en mindre del af organisationen

Det kræver arbejde at få QGIS godt integreret hos brugerne. Derfor kan være en idé at starte med en mindre del af organisationen. Det kan fx være at starte med at implementere QGIS hos planlægningsafdelingen, hvor de specifikt skal bruge QGIS til at udarbejde lokalplaner.

Klar, parat, start

Jeg håber, at du har fået inspiration til hvad du kan gøre til at få QGIS godt implementeret hos dine brugere. Kontakt mig gerne hvis du har brug for uddybning - og del meget gerne dine input til gode måde at få dine bruger godt i gang med QGIS.

Læs mere om de plugins vi har udviklet til QGIS.