Ida Hoffart

FAKTA Ida Hoffart, født og opvokset i Norge, bosat i Danmark siden 2004. Uddannet Cand. Design fra Kunstakademiets Designskole. Har tidligere arbejdet som designer tilknyttet en række spillefilm hos bl.a. Zentropa og Nordisk Film, og TV-produktioner i DR. Grafisk- og digital designer hos taunhaus.dk, og web designer og frontendudvikler på en række projekter under eget firma, spindel.dk.

Designprofiler er ikke dem der er flest af i geodatabranchen, så en eftermiddag satte vi os i solen på terrassen og interviewede vores nye kollega, Ida, om hvorfor hun synes at geodatabranchen er spændende og hvordan hendes erfaring fra tidligere projekter kan give et skub til geodatabrancen. Læs med her.

Hvad er din baggrund?

Jeg har en multidisciplinær designbaggrund, og har lavet design til film og TV, trykte medier og web- og digitale platforme. De seneste år har jeg specialiceret mig i, og udviklet et passioneret forhold til, at designe digitale produkter med fokus på den gode brugeroplevelse og præcis visuel kommunikation.

Hvorfor søgte du job hos Septima?

Jeg synes det lød megaspændende med Septimas niche med geodata og kortbranchen, set i en designfaglig kontekst. Det at være med til at udvikle ideer og løsninger til, hvordan man på bedste mulige måde visuelt kan formidle komplekse kort og data, og gøre det nemt at bruge - det er jo en designers drømmeudfordring!

Hvad betyder design for dig?

Det betyder meget, det betyder alt! Jeg ser jo design i alt omkring mig - og godt design er noget der interesserer mig meget. Og med udtrykket ‘design’ tænker jeg i den brede betydning, hvor vi også tænker funktion ind i det, ikke bare farver og ren æstetik, men hvor form og funktion hænger uløseligt sammen, det vil sige hvor funktionalitet og brugeraspektet altid hænger sammen med udformning af produktet.

Hvad kan en profil som din, bidrage med?

Jeg har en relativt bred designprofil, som jeg glæder mig til at udfolde i Septimas univers, hvor jeg vil være med til at styrke Septimas generelle designprofil både internt og eksternt, og design- og brugeraspekter i Septimas mange digitale produkter. Det at jeg har en baggrund, hvor jeg også har beskæftiget mig med design til andre medier og formater end de rent digitale, gør at jeg har en tilgang til ideer og koncepter hvor jeg kigger på tingene fra et lidt andet perspektiv. Jeg har for eksempel en stor palette af forskellige måder at visualisere mine ideer på, alt fra analog skitsering med pen og papir, til storyboard’ing, 3D-visualisering og arbejde med prototyper og animationer. Til så forskellige typer af projekter og produkter som Septima udvikler, er det meget fedt at kunne jonglere mellem de visualiseringsteknikker, software og designmetoder, som nu engang passer til hver unikke opgave.

Hvordan kommer en arbejdsdag til at se ud for dig?

En arbejdsdag består typisk i, at brainstorme om ideer, mens jeg sparrer med mine kollegaer eller skitserer på computeren. Når jeg udvikler designløsninger, kan jeg godt lide, at udtænke designs der fungerer godt på konceptniveau, for så at bringe ideerne til live helt ned i detaljerne på pixelniveau eller i kode. At følge et projekt fra de første ideer til færdig udviklet og fuldt funktionelt produkt, det synes jeg er meget tilfredsstillende. Desuden kan jeg rigtigt godt lide et mix af design og kodning. I den kombination får jeg lige afstemt mine to hjernehalvdele, og kommer i balance, så at sige.

Hvad interesserer dig inden for design?

Jeg har en forkærlighed for intuitive løsninger, hvor designet ‘giver sig selv’ ud fra indholdet, konteksten eller hvordan man ønsker at det givne produkt skal bruges - og hvor det også modsat lykkes at skabe et design, hvor brugen af produktet afspejles direkte i udformningen. Jeg synes det hele går op i en højere enhed, hvis indholdet giver anledning til at skabe et anderledes og helt unikt design samtidig med, at det til fulde opfylder sit formål.

Digitale trends, hvad kigger du på?

Jeg følger med i en del blogs omkring hvad der rør sig i den digitale designverden, og lader mig inspirere af både andre digitale designere, men også æstetikere og kunstnere som har sit virke i andre brancher. Udover at følge trends, er jeg generelt optaget af, via en metodisk tilgang til indholdsdrevet design, at skabe løsninger der skiller sig ud fra trenden. Jeg synes alt for ofte, at jeg ser designs der hæmningsløst følger én trend eller anvender helt specifikke udtryksparametre som en generel skabelon der påtvinges et hvert projekt, uanset indhold. Jeg er tilhænger af, at man tilnærmer sig projektet indefra og ser hvad det kan give, i stedet for at klaske en eller anden forhåndsdefineret stil anno 2018 på det givne design. Og lige i dét, tænker jeg nøglen ligger til at finde frem til både de anderledes og nyskabende måder at udforme tingerne på, hvori man kan udfordre både sig selv og sine omgivelser, på hvad design er og kan.

Kan du nævne nogle sites, hvor du henter inspiration?

www.siteinspire.com Et på mange måder klassisk inspirationssite med web design som tema, men kurateret med et godt øje for design og løsninger der tør gå andre veje end de gængse.

www.behance.net En meget levende platform for kreative, hvor man fremviser sit arbejde - og kan kigge efter inspiration på alle andres kreative projekter.

UX Magazine www.uxmag.com Online-magasinet sætter fokus på det nyeste indenfor design, UX-teori og designstrategi - i artikler der også går i dybden.